ASL logo

 

 

Prvý pouličný festival na Mickiewiczovej ulici, ktorý sa konal 19. mája, nahradil nepríjemnú dopravu pestrým programom. Podujatie WhatCity? na Mickiewičke ponúklo kultúrne zážitky, zábavu, objavovanie susedstva, ale aj diskusie o možnej premene tejto lokality priamo na ulici. Mickiewiczova ulica ako prijemný mestsky bulvár? Miestni obyvatelia a podnikatelia v spolupráci s ITB Development a so združením Punkt pripravili podujatie WhatCity? na Mickiewičke, ktoré v sobotu 19. mája po prvý krát umožnilo na Mickiewiczovej ulici prijemný peší pohyb hodný centrálnej mestskej ulice. O možnostiach premeny ulice sa diskutovalo aj s odborníkmi.

 

O ulici na ulici

Celodenný pouličný festival na Mickiewičke bol prepojený s odbornou konferenciou v netradičnom formáte rozhovorov jeden na jedného. Návštevníci mali šancu porozprávať sa s odborníkmi na mestskú správu, verejné priestory ale aj s obyvateľmi Mickiewiczovej. Pozvanie prijal napríklad hlavný architekt a viceprimátor mesta Ľubľana Janez Koželj, ktorý dokázal premeniť opustené centrum plné automobilov na destináciu atraktívnu pre miestnych aj turistov. Porozprávať sa dalo aj s Holanďankou Willemijn de Boer, ktorá má recept na nevyužívané budovy. Na Mickiewiczovu prišli aj experti na dopravu z Prahy a Budapešti, či jedného z najprogresívnejších českých miest, Litoměřic, zástupcovia nevidiacich, okolitých iniciatív alebo vedúci prevádzky FaxCopy na Mickiewiczovej. Diskusie pri stole mohli počúvať v slúchadlách aj ostatní návštevníci.

 

Využitie potenciálu ulice

Mickiewička, ako domáci bežne nazývajú Mickiewiczovu ulicu, tvorí prirodzene pešie pokračovanie korza Obchodnej ulice. Túto úlohu však nemôže plniť kvôli extrémne rušnej doprave. Krátkou, 300-metrovou ulicou denne prejde okolo päťtisíc áut, v dopravnej špičke je to vyše 800 áut za hodinu. Ulica slúži najmä ako tranzitná, až 90 percent dopravy tvoria automobily. Podľa štúdie ITB Development a občianskeho združenia Punkt sa Mickiewiczovej vyhýbajú deti a seniori, peší pohyb je všeobecne nepríjemný kvôli hustej doprave, nebezpečným prechodom, úzkym chodníkom a nekvalitným verejným priestorom.

 

Mickiewiczova zároveň nie je jediným miestom, ktoré sa trápi s problémami dopravného preťaženia. Iniciatíva Green Foundation, ktorá nedávno vypracovala participatívny prieskum Kollárovho námestia, rovnako indikovala, že jedným z kľúčových problémov je intenzívna doprava smerujúca z Mickiewiczovej. V oblasti medzi okrajom historického mesta a novým mestom zároveň nachádzame viacero iniciatív, ktoré volajú po upokojení dopravy a kvalitnejších verejných priestoroch. Doprava bola jednou z tém stretnutia susedov na Mickiewiczovej.

 

Hlavným cieľom je prepojenie Starého a Nového mesta, ktoré sú momentálne odrezané tranzitujúcimi automobilmi. Ako dodáva T. Šebo, premávka na Mickiewiczovej bola naposledy odstavená na jeseň 2017 počas rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej a doprava neskolabovala, pravé naopak.

 

Jedinečný verejný priestor

Podujatie WhatCity? na Mickiewičke priamo nadväzuje na úvodnú fázu návrhov študentov FA STU na jar 2017, ktorí sa venovali Mickiewiczovej ulici. Iniciatíve zveľadenia lokality sa venovali aj štúdie architektonických návrhov budovy Hurbanových kasárni, ktorá je situovaná v spodnej časti Kollárovho námestia a na začiatku Mickiewiczovej ulice. Aj v týchto štúdiách je zrejmé, že prepojením rôznych urbanistických prvkov je možné vytvoriť jedinečný verejný priestor slúžiaci potrebám ľudí v čo možno najpríjemnejšej forme.

 

Namiesto rušnej dopravy sa Mickiewiczova zaplnila stánkami susedských a neziskových organizácií, jedlom a posedením. Veľa zábavy ponúkol aj minifutbalový turnaj, disco na kolieskových korčuliach, či obľúbený formát stand-up comedy. Nechýbali ani koncerty a dobrá hudba.

 

Prvá ochutnávka podujatia WhatCity? na Mickiewičke prebehla na Dobrom trhu na Jakubáku 21. apríla. Organizátori pripravili diskusiu o sile mestských komunít. Predstavili sa niektorí účastníci konferencie, Zuzana Žužiová Čupková, Igor Lichý a moderátorka a dramaturgička WhatCity? Milota Sidorová. Ostatných 35 hostí májovej konferencie odprezentovali v špeciálnom stánku WhatCity?

 

Viac o konferencii WhatCity? na webstránke www.whatcity.sk a na sociálnych sieťach Punkt o.z a ITB Development.

 

„Táto časť mestského centra má ohromný potenciál. Situácia si žiada systematickú spoluprácu zo strany mesta. Aby sa jej lokálni politici venovali, musíme ukázať, ako by vyzeral výsledok a podporiť celospoločenský dopyt po zmene, ktorý sme v prieskume zmapovali“ hovorí Illah van Oijen z Punktu.

 

Združenie sa prikláňa k dlhodobej vízii premeny celej štvrte. Aj keď sa centrum mesta zahusťuje, ulice nie sú prispôsobené na peší pohyb ani dopravu bicyklom. To sa odráža aj na slabom rozvoji lokálnej vybavenosti.

 

„Ulicou sme sa začali zaoberať pred tromi rokmi, podrobne sme ju zanalyzovali a vypracovali dopravnú štúdiu, z ktorej vyšli odporúčania k eliminácii a presmerovaniu tranzitnej dopravy, rozšíreniu priestoru pre chodcov a spomaleniu života na ulici. Radi by sme videli, ako sa dá pešo nerušene prejsť zo Starého mesta, cez Obchodnú, Mickiewiczovu, Trnavské mýto, Vajnorskú až ku Kuchajde cez krásny mestský bulvár plný kaviarní, reštaurácií, obchodov.“ hovorí architekt a jeden z iniciátorov revitalizácie Mickiewiczovej ulice Tomáš Šebo (Architekti Šebo Lichý).

 

 

Kompletný článok si prečítajte kliknutím na odkaz nižšie.

Článok bol vydaný v časopise Baumit.